Aartsbisdom > Nieuws > Twee miljoen subsidie voor restauratie Michaëlkerk Schalkwijk

Twee miljoen subsidie voor restauratie Michaëlkerk Schalkwijk

Tijdens een bijeenkomst van de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed is op woensdagavond 3 juni in Amersfoort bekend gemaakt dat de restauratie van de Michaëlkerk in Schalkwijk voltooid kan worden. Er hadden zich 379 gegadigden voor een subsidie ingeschreven, 50 aanvragen werden gehonoreerd. Het grootste bedrag werd aan Schalkwijk toegekend, zo meldt de website van de parochie: 1.946.571 euro. Te besteden aan vernieuwing van de dakgoten, voltooiing van de restauratie van het metselwerk aan de buitenkant, maar vooral te besteden aan het herstel van de binnenkant van de kerk: reparatie van de vochtschade, herstel van de muurschilderingen, vernieuwing van de verwarming et cetera.

Het toegekende bedrag vormt 70 procent van de begroting voor de restauratie, en honoreert volledig de aanvraag van de parochie in het kader van de Rijksregeling BRIM 2008. Het restant wordt door de parochie zelf bekostigd. Het ligt in de bedoeling zo spoedig mogelijk met de restauratie te beginnen, die eind 2010 voltooid moet zijn.

schalkwijk

De ‘monumentendichtheid’ in en rond het kerkgebouw ligt hoog: de kerk, naar een ontwerp van de bekende architect Tepe, stamt uit 1879 en is een rijksmonument. Dat geldt ook voor het prachtige Bätzorgel uit 1758. Op het kerkhof staat een derde rijksmonument, namelijk de grafkapel van de familie De Wijkersloot de Weerdesteijn (1864). Links naast de kerk is de voormalige pastorie gelegen: een gemeentelijk monument. In 2006 werd een monument voor ongedoopte overleden kinderen ingezegend. En ten slotte is ook het kerkhof zelf een gemeentelijk monument.