Aartsbisdom > Nieuws > IJskapel op Domplein voor Jaar van het Religieus Erfgoed

IJskapel op Domplein voor Jaar van het Religieus Erfgoed

Bij de officiële opening van het Jaar van het Religieus Erfgoed op 17 januari zal op het Domplein in Utrecht een reconstructie van de Heilige Kruiskapel worden onthuld. Het bouwwerk zal geheel opgetrokken worden uit 35.000 kilo ijs. De officiële opening van het Jaar wordt door Pieter van Vollenhoven verricht om 17.30 uur. Vanaf dat tijdstip luiden overal in Nederland kerkklokken om de opening van het Jaar hoorbaar aan te kondigen. Ook parochies in het aartsbisdom worden uitgenodigd hieraan deel te nemen.

Onder het plaveisel van het Utrechtse Domplein bevinden zich de restanten van één van de oudste stenen kerken van Nederland: de Heilige Kruiskapel uit het jaar 695. Een schaalmodel (1:2) wordt op deze plek in ijs gebouwd en van verlichting voorzien. Tot en met zondag 20 januari is de ijskapel zichtbaar voor publiek. Ook zullen er workshops ice-carving (‘ijshouwen’) worden gegeven.

Het Jaar van het Religieus Erfgoed heeft als doel de belangstelling voor en de kennis van het religieus erfgoed in Nederland te vergroten en een duurzame toekomst ervan te bevorderen. Aanleiding vormt het feit dat Nederlands religieus erfgoed (dat varieert van kerken, synagogen, kloosters en kapellen tot abdijen, moskeeën en begraafplaatsen) door ontkerkelijking onder zware druk staat.