Aartsbisdom > Nieuws > 24 uur voor de Heer op 29 en 30 maart

24 uur voor de Heer op 29 en 30 maart

Het initiatief ‘24 uur voor de Heer’ vindt dit jaar plaats op vrijdag 29 en zaterdag 30 maart. In 2015 nam paus Franciscus dit initiatief op in de bul Misericordiae vultus, waarin hij het Heilig Jaar van de Barmhartigheid afkondigde. Sindsdien is het elk jaar onderdeel geweest van de Veertigdagentijd als voorbereiding op Pasen. In het Aartsbisdom Utrecht doen diverse parochies mee met ‘24 uur voor de Heer’.

De ‘24 uur voor de Heer’ nodigen ertoe uit het sacrament van verzoening te vieren in een context van Eucharistische aanbidding. “Zeer veel mensen naderen opnieuw het sacrament van de verzoening en onder hen veel jongeren, die in deze ervaring vaak de weg weer vinden om terug te keren tot de Heer, om een ogenblik van intens gebed te beleven en de zin van het eigen leven opnieuw te ontdekken,” aldus paus Franciscus in Misericordiae vultus

Groenlo: H. Calixtusbasiliek
De H. Calixtusbasiliek aan de Kerkwal in Groenlo (Sint Paulusparochie) is toegankelijk van vrijdag 29 maart vanaf 21.00 uur tot zaterdag 30 maart, wanneer de afsluitende Eucharistieviering om 9.00 uur wordt opgedragen. Pastoor De Jong: “Tijdens de openstelling is er Eucharistische aanbidding en gelegenheid tot het ontvangen van het sacrament van boete en verzoening.” De gebedsactie begint met het bidden van de completen, gevolgd door momenten van gezamenlijk gebed, schriftlezing en korte overdenking. Meer informatie: www.stpaulusparochie.nl, aanmelden tel.: 0544 464663.

Baarn: Nicolaaskerk
De Nicolaaskerk aan de Kerkstraat in Baarn (HH. Martha en Mariaparochie) is 29 en 30 maart open voor ieder die dichtbij Jezus wil zijn: in de Eucharistie, de Aanbidding, het sacrament van boete en verzoening, gebed, stilte, muziek… Aan de hand van de icoon van Gods barmhartigheid wordt invulling gegeven aan het thema: ‘Leef Gods Liefde’. De start is op 29 maart om 18.30 uur met het bidden van de Vespers. Om 19.00 uur is de Eucharistieviering, gevolgd door Aanbidding bij het Allerheiligste. Tot 30 maart 20.00 uur zijn er in de Nicolaaskerk en in de dagkapel vele momenten van ‘actie en stilte’ voor jong en oud. Zo wordt de rozenkrans gebeden, worden overwegingen gehouden aan de hand van teksten van paus Franciscus, is er gelegenheid om het sacrament van verzoening te ontvangen. Zaterdag om 19.00 uur wordt ‘24 uur voor de Heer’ afgesloten met het vieren van de Eucharistie. Het gehele programma in Baarn is hier te vinden.

Utrecht: St. Catharinakathedraal
De samenwerkende binnenstadparochies van Utrecht organiseren gezamenlijk een ’24 uur voor de Heer’ in de St. Catharinakathedraal (Lange Nieuwstraat 36) in Utrecht.
Programma:
19.00 uur (29 maart): Kruisweg in de kathedraal
20.00 uur (29 maart): Aanbidding en Verzoening in de Vredeskapel
10.00 uur (30 maart): Aanbidding en Verzoening in de kathedraal
18.30 uur (30 maart): Avondmis in de kathedraal

Vleuten: Willibrordkerk
De H. Willibrordkerk aan de Pastoor Ohllaan in Vleuten (parochie Licht van Christus) biedt 30 maart gelegenheid voor gebed, een gesprek met de priester en het sacrament van verzoening. Het programma:

11.50 uur: Introductie door pastoor Los over het thema van de dag
12.00 uur: Angelusgebed – Middaggebed en inleiding over sacrament van verzoening / Evangelielezing en overdenking
12.30 uur: Rozenkransgebed met gezongen litanie van Maria en inleiding over sacrament van verzoening
pauze
14.00 uur: Uitstelling H. Sacrament en geleide aanbidding
15.00 uur: Rozenkrans van de Goddelijke Barmhartigheid
16.00 uur: Pauze
17.00 uur: Avondgebeden
19.00 uur: Eucharistieviering

Vanaf de start van het programma tot 20.30 uur is er Biechtgelegenheid.